Workshop ‘Telefonisch contact onderhouden’

Workshop ‘Telefonisch contact onderhouden’

Voor vrijwilligers die een telefoongesprek willen voeren waar de ander echt iets aan heeft

Er zijn heel veel vrijwilligers die normaal gesproken bij iemand thuis komen of fysiek contact hebben met anderen voor wie ze activiteiten organiseren. Nu dat fysieke contact niet (of weinig) mogelijk is vanwege de coronamaatregelen zien we dat veel vrijwilligers over (willen) stappen op telefonisch contact met degene die ze vrijwillig ondersteunen. Fijn, want kwetsbare mensen hebben juist nu veel behoefte aan contact.

Maar iemand telefonisch ondersteunen is makkelijker gezegd dan gedaan. Want aan de telefoon praten en luisteren klinkt misschien niet zo ingewikkeld, maar bij iemand ‘op bezoek’ gaan via de telefoon is toch echt wat anders. Dat vraagt om een aantal handvaten en vaardigheden. 

In deze online workshop geef ik (Petra van der Horst) vrijwilligers concrete handvaten en tools om een telefoongesprek te voeren waar de ander echt iets aan heeft. Waardoor je de behoefte van degene die ondersteuning nodig heeft echt kan vervullen.

 

.

In deze workshop komen de volgende zaken aan de orde:

  1. Hoe brengt u een gesprek op gang?
  2. Hoe krijgt u echt contact met de ander? Wat verwacht de ander van het gesprek?
  3. Hoe vindt u uit waar de ander behoefte aan heeft?
  4. Wat kunt u in het gesprek doen om tegemoet te komen aan deze behoefte?
  5. Hoe gaat u om met de vragen van een ander?
  6. Hoe gaat u om met de zorgen van de ander?
  7. Hoe gaat u om met de angsten van een ander?
  8. Hoe rondt u een gesprek goed af?
  9. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten om van uw telefoontje een echt bezoek te maken?

Voor wie?

Deze workshop is geschikt voor vrijwilligers die de behoefte voelen om in contact te zijn en blijven met de mensen aan wie ze ondersteuning geven.

Hoe?

Deze workshop wordt online aangeboden via een online communicatietool (zoals Zoom, Webex of Google Hangouts). Er kunnen maximaal 12 mensen per keer deelnemen, zodat er ruimte blijft voor interactie en vragen van deelnemers. Samen met de vrijwilligers(organisatie) plannen we een datum en tijdstip.

Kosten

De kosten voor deze workshop bedragen €300,- (excl. btw). Voor dit bedrag kunnen maximaal 12 vrijwilligers deelnemen.

Voorwaarden

Als u deze workshop aankoopt vragen we u om zelf een online communicatietool beschikbaar te stellen/maken voor deze workshop. U kunt op die manier zelf een meeting/webinar aanmaken en de link delen met de workshopleider en de deelnemers.

Vragen

Wilt u de workshop aankopen of heeft u vragen? Dan kunt u gerust contact opnemen met Petra van der Horst van Kwetsbaarheid in de wijk, via petra@kwetsbaarheidindewijk.nl
of 06 – 11 08 68 58.

Heeft u een vraag?
ik kom heel graag in contact!

Wilt u meer weten over het aanbod van kwetsbaarheidindewijk.nl, mijn manier van werken of wilt u vrijblijvend een offerte ontvangen? Laat dan uw gegevens achter in onderstaand contactformulier. Ik neem op korte termijn contact met u op.